soorten sportvoeding
Personal Training

Wat is sportvoeding?

Je kent het vast wel, je loopt in de sportschool en je ziet sporters shinen met de zwaarste gewichten. Deze sporters letten erg op hun voeding en drinken tijdens het sporten altijd sportshakes. Maar waarom drinken die sporters eigenlijk sportshakes? We zijn steeds meer bezig met onze gezondheid en bewust leven. Steeds meer gaan we naar de sportschool en maken we gebruik van sportvoeding. Onder sportvoeding vallen verschillende producten, zoals energy bars, energy gels en sportdranken. Wil jij weten wat het nut van sportvoeding is en waarom dit onder sporters steeds populairder wordt? Wij leggen je alles uit over sportvoeding en hoe jij dit zelf kan gaan gebruiken. 

Voedingstoffen in sportvoeding

Sportvoeding wordt gebruikt om de sportpresentatie zo goed mogelijk neer te zetten. Voor specifieke inspanningen heeft het lichaam een verhoogde behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Door gebruik te maken van sportvoeding, worden deze voedingsstoffen aangevuld. Voordat je aan sportvoeding begint is het handig om te bepalen of je het daadwerkelijk nodig hebt. Je hebt enkel sportvoeding nodig als je twee keer per week of vaker meer dan één uur prestatiegericht traint. 

Afhankelijk van de soort sportvoeding, zorgt sportvoeding ervoor dat je eiwitten, koolhydraten, vetten of vochtbalans worden aangevuld. 

Eiwitten zijn bouwstoffen, ze bevorderen het spierherstel en verhogen de intensiteit tijdens een sportprestatie. Noten, zaden, sojabonen, pindakaas, vis en kip zijn verschillende soorten eiwitrijke voeding. Als je uit je normale voedingsschema niet genoeg eiwitten haalt, kun je dit aanvullen met eiwitshakes

Na de training is het verstandig als sporter om extra koolhydraten in te nemen, zoals pasta, zilvervliesrijst, volkorenbrood, fruit of muesli. Hiermee worden de glycogeenvoorraden, die zijn verbruikt tijdens het sporten, aangevuld. Extra koolhydraten tijdens de training is alleen nodig als je langer dan anderhalf uur intensieve cardio doet waarbij je tussen oefeningen weinig rust neemt. Een energierijke sportreep helpt jou door de zware wielrenrit heen. 

Vetten leveren de vitamines A, D en E. Voor het sporten is het belangrijk dat minimaal 10% van je dagelijks vette voedingstoffen, onverzadigd vet is. Onverzadigde vetten zitten in noten, vette vissoorten, eieren, pindakaas, olijfolie en halvarine. 

Tot slot is het extreem belangrijk om voldoende te drinken. Een goed vochtbalans zorgt ervoor dat afvalstoffen worden afgevoerd en je lichaamstemperatuur op peil blijft. Bij intensief sporten is het advies om 150 tot 300 ml te drinken per kwartier. Afhankelijk van de type sport en weersomstandigheden kan dit erg verschillen. Te veel water drinken is niet goed voor je, dit leidt tot een natruimtekort. Als je langer dan twee uur intensief sport is het verstandig om elektrolyten toe te voegen aan je drinken zodat je natruimbalans op peil blijft. 

Ga jij een sportshake gebruiken?

Sportvoeding zorgt ervoor dat de voedingstoffen die jij nodig hebt tijdens of na een training worden aangevuld. Voor iedereen, en zeker voor sporters, is het belangrijk dat je dagelijks genoeg en de juiste voedingstoffen inneemt.  Als een dagelijkse inname niet genoeg is, kun je je voedingsstoffen aanvullen met sportvoeding. Sportdranken, -repen en -gels zorgen er zeer eenvoudig en snel voor dat jouw eiwitten, koolhydraten, vetten en vochtbalans op peil blijven. Ga jij een sportshake gebruiken of hou je het bij elke dag een ei eten?

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *