dumbells
Sport

Waarom kiezen voor een dumbellset

Een dumbellset is het mogelijk om veel verschillende oefeningen te doen. Er zijn dan ook veel verschillende soorten gewichten. Hoe zwaar een gewicht moet zijn ligt heel erg aan de oefening die je ermee gaat doen. Voor de triceps hoeft een gewicht helemaal niet zwaar te zijn om de oefening goed uit te voeren. Wil je echter de biceps of de schouders trainen dan moet je zwaardere gewichten gebruiken. De lichte gewichten zijn al te verkrijgen van een gewicht van slechts 2,5 kilo. Vanaf dit moment lopen de gewichten steeds ietsje op en worden ze iets zwaarder. Dit gaat steeds met stapjes van 2,5 kg. Het zwaarste gewicht dat je kan bestellen is maar liefst 50 kg. 

Dumbbell weigths

Verschillende oefeningen

Met een dumbellset is het mogelijk om heel veel oefeningen uit te voeren. Op deze manier kan je zelf bepalen welk lichaamsdeel je wilt trainen. Vaak zijn de oefeningen die je doet wel goed voor het bovenlichaam. Je hebt bijvoorbeeld de benchpress die goed mogelijk is met een dumbell. Door deze oefening te doen train jij je armen en ook vooral je borst. Dan is er ook nog de one-arm dumbbell row. Deze oefening doe je met een arm tegelijk. Het is wel verstandig om dit af en toe af te wisselen, zodat je beide armen even goed traint. Deze oefening is goed voor je rug. De shoulder press is ook een goede oefening voor een aantal verschillende spiergroepen. Deze oefening is goed voor je schouders, de bovenrug, de bicep en de tricep. Met dumbells is het dus mogelijk om veel verschillende oefeningen te doen. Je kan het gehele bovenlichaam trainen door verschillende oefeningen te doen. 

goede training volgen

Cardio of krachttraining

Met een dumbellset kan je verschillende spiergroepen trainen. Er zijn ook speciale oefeningen die goed zijn om een cardiotraining te doen. Als je een cardiotraining wilt doen met dumbells dan is het wel de bedoeling om lichte gewichten te gebruiken. Hierdoor houd je de oefeningen langer vol en ben je dus goed bezig voor de conditie. De oefeningen die je voor een cardiotraining doet in vergelijking met een krachttraining kunnen gewoon hetzelfde zijn. Met een krachttraining gebruik je alleen vele malen zwaardere gewichten. Je voert de oefening ook niet zo vaak uit dan dat je dat anders zou doen. Door de oefeningen minder vaak, maar wel met een hogere intensiteit uit te voeren creëer je sneller meer spiermassa.